söndag 21 september 2008

ÖresundArts Premiärutställare Marija Fazekas

.


"När jag skapar drömmer jag mig bort,hittar alltid på något nytt…En känsla, ett minne, en doft,väntar på att bli upptäckt på nytt..." - Marija Fazekas

Marija Fazekas, född 1972 i provinsen Vojvodina i Serbien. Marija flyttade till Sverige 1994 och har bott och arbetat här sedan dess.

Redan i tidig barndom var Marija intresserad av konst i alla former. Hon ritade och målade hela tiden och hennes alster blev ofta utställda i skolans korridorer och matsal.

”Jag tycker om naturen, därför finns naturen ofta med på mina alster i olika former. Legender och olika berättelser från den forna tiden är också tema som jag gärna arbetar med.”

Marija har studerat Grafisk formgivning vid Konstfack i Serbien i 4 år, hon har lärt Keramik tekniker vid ABF i Trelleborg men när det kommer till grafiska tekniker är Marija autodidakt.

Du har delat upp ditt skapande i fyra rubriker på din hemsida, Grafik, Keramik , Pastell, Porträtt. Har du någon favorit?

”Porträttmålning är väldigt speciell för mig i med att jag kan se glädjen i betraktarens ögon när den färdiga porträtten lämnas över. Men det går inte att välja någon favorit, jag tycker att alla mina tekniker är lika givande, vare sig jag arbetar med torr och olje pastell, keramik eller grafik.”

Idag arbetar Marija på Alfa Lavals Kvalitetsavdelning, men fritiden tillbringar hon helst vid en kopparplåt, en klump lera eller ett skissblock. I ateljén i Malmö har Marija en permanent utställning. Besök http://www.marijasart.webb.se/ för kontaktinformation.

Hur ser framtiden ut?

”I framtiden vill jag gärna fortsätta utveckla mig själv, och samtidigt försöka utveckla min stil.”

Träffa Marija Fazekas och de andra 14 konstnärerna GalleriNatten den 27/9. För mer information om utställningen besök;

http://www.oresundart.se/

och

http://www.jbdesigncollage.se/

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: