söndag 14 september 2008

ÖresundArts Premiärutställare Daniel Johansson

.

sibbarp

.
Daniel Johansson har varit i fotobranschen sedan 2001 och arbetat med både analog och digital bildhantering, men istället för att som många andra tröttna på sitt arbete har Daniels intresse för bilder bara vuxit sig starkare för varje år.

”Jag älskar foto!” säger Daniel och fortsätter; ”Jag har en förkärlek för landskapsfotografering och vackra miljöer. Min målsättning är att skapa vackra fotografier som kan hängas på väggen som en fin tavla. Jag arbetar mycket med befintligt ljus och med hjälp av dagens avancerade tekniska möjligheter försöker jag ofta efterlikna hur ögat ser miljön. Därför skiljer sig ibland mina fotografier ganska mycket från traditionellt foto.”

Daniels foto finns att beundra på www.photo.net/photos/DanielJohansson och man kan säga att han har hunnit med en hel del på kort tid.

”Mitt eget fotograferande tog inte fart förrän i maj 2006 när jag skaffade mig en Nikon D200. Men då var det något som släppte och nu flödar idéerna som från en öppen kran. Jag fotograferar helst med digitalkamera och gärna i färg. Jag hittar mina motiv mestadels utomhus, och motiven är för det mesta stilla. Motiven söker jag upp jag med tele, och när jag exponerar så tar jag hjälp av känsla. . .”

”Vilken är drömbilden?”

”Drömbilden är en bild som väcker frågor och känslor. En bild som talar till betraktaren. En sådan bild ges automatiskt toppbetyg både nationellt och internationellt.”

Om du tycker att du känner igen Daniel så är det kanske från hans medverkan i teveprogrammet Packat & Klart då han gav sig ut på Bangkoks hektiska gator för att visa oss vilka vardagsdelikatesser som går att hitta i gathörnen.

Träffa Daniel Johansson och de andra 14 konstnärerna GalleriNatten den 27/9. För mer information om utställningen besök;

http://www.oresundart.se/

och

http://www.jbdesigncollage.se/

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: