måndag 15 september 2008

ÖresundArts premiärutställare Håkan Svensson

.


Håkan Svensson är föddes 1958 Halmstad. Det är också där han växte upp men idag både bor och arbetar han i Lund. Håkan har alltid ritat och målat.

”Att vara kreativ är både roligt och avslappande” säger Håkan.

Någon gång i 9-10 årsåldern fick Håkan sin första kamera, en instamatic.

”När vi besökte Långe Jan på Öland hängde sig frammatningen och jag tog mitt första trickfoto. Då upptäckte jag att fotografering handlar om mer än att bara plåta kompisar.”

Sedan dess har Håkan arbetat med sin konst genom olika tekniker och former, akvarell, akryl på duk, grafik och foto.

”Fantasin är viktig i mina bilder, att få igång något hos betraktaren. Inspirationen till mina tavlor får jag på resor, men också i vardagen. Med mina foton vill jag lyfta fram små, obetydliga ting. Sådant som man normalt inte lägger märke till. Rostiga saker tycker jag om, favoritplatser att fotografera på är skrot och skräphögar. Allt kan vara vackert! Gamla takpannor eller en rostig kätting, det är bara fantasin som sätter gränser.”

Håkan har bland annat haft utställningar på Gamla Bryggeriet i Weinge, KÖLs samlingsutställning, Rubeos samlingsutställning Weinge, Samlingsutställningen "Girighet" Norre Port, Halmstad, Äpplegården i Slöinge och Galleri Bluelight, Halmstad. Nu är det Gamla Västers tur att få besök av Håkan Svensson.

Träffa Håkan Svensson och de andra 14 konstnärerna GalleriNatten den 27/9. För mer information om utställningen besök;

http://www.oresundart.se/

och

http://www.jbdesigncollage.se/

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: