onsdag 24 september 2008

ÖresundArts premiärutställare Marie Adler



Maries intresse för konst startade när hon redan som 4 åring insåg att det inte räckte med kritor och papper. Mammas smink och möbler blev naturliga verktyg när lilla Marie gav sig ut på sin konstnärliga upptäcksfärd.

Trots många gråa hår framkallade av Maries fria skapande gav föräldrarna aldrig upp. De blev inte heller arga utan köpte det som behövdes för att förverkliga den lilla flickans drömmar.

”Konsten är lika naturlig för mig som det är för andra att träna” säger Marie som även i vuxen ålder inte ser några gränser för vad man kan använda i sitt skapande.

”Mina alster är skapade av lera mestadels men jag gör också akryltavlor och akryl med reliefmotiv i lera. Akvareller, gravyr på glas, ibland målar jag på jeans eller tygskor... Jag har även börjat använda strukturmedium på tavlor nu, kombinerat med akryl.... Oj, det blev en del.” säger Marie och skrattar.

Marie inspireras av allt från färgintryck på resor, dikter och musik till växtdelar.

Framtidsdrömmar?

”En ateljébostad där med en permanent utställning. Och att unna mig en weekendresa eller en veckas tur till mina favoritstäder i Europa och få en nyskapande stund. Mitt skissblock har jag alltid med mig i handväskan.”

Träffa Marie Adler och de andra 14 konstnärerna GalleriNatten den 27/9. För mer information om utställningen besök;

http://www.oresundart.se/

och

http://www.jbdesigncollage.se/

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: