onsdag 20 februari 2008

Det går inte fort. . .


Det här är andra delen av min dokumentation här på bloggen av mitt arbete med ”Belgradtavlan”.

Jag måste säga att det här är en resa i alla dess bemärkelser. Jag ska få plats med ett trettiotal motiv på min tavla. Tavlan som jag nu arbetar med ska visa staden Belgrad, sedd genom min kunds ögon. Det som är viktigt för henne ska betonas i storlek, placering och detaljer, även om verkligheten är en annan. Detta medför att jag måste bryta mot vissa fysiska lagar och det passar mig som person fantastiskt bra, jag ska bara klura ut hur jag ska komma undan med mina lagbrott.

Det är inte ofta som jag drar ut på någonting så här länge men jag gissar att när jag väl sätter igång med penslarna så kommer det att gå undan. Just nu är jag fast i ett okänt territorium. I normala fall när jag ska måla häller jag upp färg på paletten, inväntar känslan som säger att det är dags och börjar måla, sedan brukar det mesta ge sig efterhand och när tavlan är klar, vilket också brukar signaleras genom en känsla, signerar jag den och går vidare i livet.

Min Belgradtavla kräver en helt annan uppmärksamhet av mig. Den är inte intresserad av att bli till av en känslostyrd konstnärinna. Den kräver att alla motiv ska ha sina exakta platser innan den tillåter mig att börja med penselarbetet. Nu är ju min Belgradtavla min ögonsten för tillfället så givetvis ska den få vad än den kräver. Det är bara det att jag inte har någon speciellt imponerande erfarenhet av att skissa och att planera. Inte i konstnärliga sammanhang i alla fall, och det är det som är tidskrävande för mig, inte skissandet i sig, men utplaceringen av motiven. När jag målar med penslar löser jag mina problem i samma stund som de uppstår. I skissarbetet behöver jag ta hänsyn till vilka problem som kan komma att uppstå. Allt det här är synnerligen nytt och intressant för mig och jag börjar förstå vad det är jag håller på med. Jag har dessutom fuskat lite och testat ett par saker, med pensel så klart, och det hela börjar falla på plats i mitt huvud nu. Men jag saknar mina penslar det är ett som är säkert.

Den 28/2 kommer kunden hit till galleriet för att godkänna skissen så det är fortfarande gott om tid. Men som sagt, det går inte fort. . .

Jenni Berndtson
http://www.jbdesign.nu/

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: